Vibrato

Om vibrato
All blåseinstrumenter kan gjøre vibrato. Noen bruker det mye/oftere enn andre (f.eks. fløyte) og noen lite (HN, tuba, basstrb). Vibrato fungerer best når man har melodilinjer og ikke så godt i akkordblokker eller i stabile basstoner. Det som er viktig er at man er bevisst på om man bruker det eller ikke, noen ganger opplever jeg at noen bruker det hele tiden ubevisst, særlig på fløyte eller trompet. Man MÅ ikke kunne spille med vibrato i et korps, men man MÅ kunne spille uten, ellers vil man aldri kunne lande en helt ren og «rolig» akkord/ tone.
Hvis man er en instrumentgruppe som bestemmer seg for å gjøre vibrato er det viktig at alle innen en meodigruppe gjør lik vibrato (= like rask og like stor). 

Uavhengig om man har tenkt å bruke mye vibrato eller ikke er det gode øvelser for kontroll, styrke og klang. Det styrker leppene, man må ha god luftstrøm for å få fin og jevn vibrato, det kan forbedre evnen til å styre tonen i intonasjon, og kan hvis man bruker det når man lager musikk, kan det gi et mer interessant lydbilde

Det finnes (minst) tre typer vibrato: luftvibrato (lufta varierer/ vibrato fra magen), instrumentvibrato (vibrato fordi du rister/bender på instrumentet) og leppevibrato (du styrer tonen opp og ned i pitsj fra utgangstonen). Alle kan brukes, men den mest vanlige å bruke i melodiske linjer er kanskje leppevibratoen.

Øv på følgende måte:
– finn favorittonen din i et register som ikke er for høyt eller for lavt (gjerne litt høy tone for dype instrumenter, men ikke så høy at det er vanskelig å presse tonen opp og ned)
– øv på å bende tonen opp og ned. Lag gjerne en rytmisk øvelse hvor du begynner å bende åttendeler, så triolåttendeler og så sekstendeler. bytt så til en tone høyere eller lavere og fortsett så langt du orker/greier.
– Man kan styre vibratoen med leppene eller med tungen, men gjøres det med tungen kan det bli dårligere klang når tungen er oppe i munnen. Jeg anbefaler å prøve å holde tonen så rik/åpen som mulig gjennom hele vibratoen, ha jevn og retningsfokusert luft og tenke «framover» i tonen istedenfor opp og ned.

Musikalske valg:
Når du skal bruke vibrato kan det enten komme helt naturlig når du måtte føle for det, eller du kan planlegge det ut ifra musikalske valg du tar. Spiller du i en gruppe må dere bli enige om det (eller alle må følge det stemmeleder gjør).

Her er noen måter du kan tenke på (det finnes mange flere, men dette er en start):
– Du kan ha på vibrato hele tiden på alle toner, alltid like rask men at den blir større og større når dynamikken øker. Særlig de gamle, engelske brassbandene brukte Noe tilnærmet denne teknikken. Det er litt uvanlig å gjøre for oss i den Norske janitsjarkorpstradisjonen.
– vibratoen kan kommer gradvis i cresc. Dvs du starter tonen uten vibrato og så utvikler du en vibrato når tonen blir sterkere. Du kan velge her å holde vibratoen i samme hastighet men bare gjøre den større og større, eller også starte vibratoen sakte og la den bli raskere og raskere i cresc.
– vibrato kun på enkelte, utvalgte toner. Du kan plukke ut noen toner i en linje som skal få vibrato. Dette kan f.eks. være tonen før toppen i frasen, det kan være selve topptonen i frasen, det kan være en lengre tone i løpet av en frase og det kan være siste tonen i frasen. Eller også helt andre valg. Prøv deg fram

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *