Dirigent og tubaist
Først: bestem dere for toppen i frasen er. Det er ingen fasit, her er det din smak og din musikalitet som bestemmer. Her er et eksempel hvis jeg har laget en liten melodi.
TIPS (dette er ikke ting dere SKAL gjøre, kun effekter dere kan ta stilling til):
– spar mye av crescendo til sent mot klimaks av frasen.
Noen ganger starter crescendo for tidlig, og man gjør den for rask slik at den ikke får noen særlig effekt mot slutten rett før topp tonen. Det er da bedre å vente med hele crescendoen, eller bare gjøre ørlite til å begynne med slik at man har nok igjen mot toppen.
– strekk litt på tonen før topptonen.
Dette kan være en fin effekt for å virkelig strekke ut crescendoen helt, og høydepunktet vil da få enda mer tynge.
– pass på at topptonen i frasen blir den sterkeste tonen. Litt for ofte stopper man cresc på slutten av krokodillegapet, og får tonen FØR topptonen sterkest. Her skal altså C’en i 3. takt være sterkest, så gjør crescendo helt inn i denne tonen, og sørg for at denne C’en blir sterkere enn tonen før.
– etter du har landet på topptonen kan også strekke litt på denne
Skal du virkelig gjøre klisje og la høydepunktet få lov å henge litt kan dette være en fin effekt.
– hold dynamikken litt før du går ned?
Går du ned med en gang kan du miste energi. Hold derfor topptonen (c’en) sterk litt før du gjør diminuendo. Men det kan også være en effekt å gå fort tilbake, så ta et valg! Vær bevisst på hva du ønsker her
– skal frasen helt tilbake til der du startet dynamisk (altså at du slutter frasen like svakt/sterkt som du startet den)?
ofte skal den det, men ikke alltid. Det vil si at siste tone i siste takt skal være på samme nivå som første tone i første takt. Dette må man også være bevisst på.
– har du kontroll når du slipper tonene?
får de en aksent når du slipper de for å puste? skal du runde de av? vær bevisst på hvordan du slipper alle toner, og særlig den siste. Det er den som blir «hengende igjen» i øret til lytteren.
Hvis dere er i et samspill styres fraseringen av de som har melodilinjen. Det vil si alle andre må følge de som har melodi og gjøre det samme. Noen ganger skal akkompagnementet (de som ikke spiller melodi) IKKE følge melodilinjen, så finn ut hva slags akkompagnement dere skal ha.